måndag 12 mars 2012

Uppmurad odlingsbädd

Så här såg det ut i fredags morse... Mitt grävda dike med en presenning över bara för att det inte skulle frysa i gropen. Jag som hade planerat detta så noga, men vädrets makter gör inte alltid som man vill... Odlingsbädden ska bli en kryddbänk (bl a) det ska vara väldränerat, med mycket sand och lecakulor i jordblandningen. Allt för att medelhavskryddorna ska trivas så bra som möjligt. Svårt att se det just nu...

Redan på eftermiddagen hade den sista snön töat bort och vi kunde börja med gjutningen, ser ut som värsta byggplatsen... Nu är första lagret lecablock på plats. Jag använde 12cm breda block, för jag var rädd att det skulle se fjuttigt ut annars.

En ny dag, nya block. Här är hela muren färdigmurad. Själva murandet gick rätt fort det är underarbetet som tar tid.

Här har vi putsat väggarna invändigt och nästan hela vägen utvändigt. Vi putsade invändigt för att jord och rötter inte ska kunna hitta springor att ta sig in i, risken är stor att de spränger väggen då. Jag är glad att jag hade hjälp under arbetet, det är mycket roligare att jobba när man är två.

Här är hela kryddbänken klar! nu ska det på vit silikatfärg och sen är det bara att blanda sin jord och fylla på med växterna. Det roligaste kvar med andra ord. Det kommer bilder på det också ;)

Jag började gräva på måndagen, uppehåll till fredagen sen gick arbetet fredag eftermiddag, lördag eftermiddag och söndag eftermiddag. Vi var rätt så trötta efter söndagens putsande man har ju inte den bästa arbetsställning, men det gör inget för min del, jag blev riktigt nöjd med resultatet och då har man redan glömt att man är trött.
Ha en skön solig dag! Nu ska jag blanda jord ;)      (.... och städa upp arbetsplatsen....)

4 kommentarer:

  1. Tack för idag! Inspirerande och bra, snyggt jobbat med att beställa bra väder tills vi skulle sluta och man kunde fara hem o fortsätta varra kreativ i sin egen trädgård! ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. This is a beautiful solution for durable raised beds! Thank you for sharing your hard work and design.

    SvaraRadera
  3. Tack, för att du delar med dig av din fina/välgjorda ”upphöjda”odlingsplats! 👏👏❤️

    SvaraRadera