torsdag 1 mars 2012

Skånsk Trädgårds-mässa

Här kommer lite bilder från årets trädgårdsmässa i Malmö.
Varje år önskar jag mig lite mer trädgård på mässan, men tyvärr inte i år heller. Det var många kända märken som ställde ut, men också mindre. Det första som mötte oss var de här skyltdockorna på ett upphöjt podium, allt var blommigt i olika nyanser. Färgerna skiftade både i växter och i tyger från lila över till blått och sedan över till rosa. Såklart fanns det rena inspirationsträdgårdar också, se bild 2.
Entrén

Inspirationsträdgård
Floristbidrag var nytt för i år. Det bästa arrangemanget kommer att koras under helgen och det var mycket kreativa arrangemang som visades.

Ett av flera bidrag i Floristtävlingen
 Såklart var det en hel del inredning både till hem och trädgård. Det är alltid mycket vitt och pastelligt, men det har väl med årstiden att göra, nu när vi längtar så efter ljuset och det fräscha nya och våriga. Det pastelliga gick även igen i blommorna som såldes, stora underbara rosor bland annat.
Inredning

stora härliga rosor
 Det var ju inte bara inredning och blommor, utan verktyg, gräsklippare, bevattningssystem, krukor och lerfigurer, lökar och knölar i massor, fröer mm. Flyinge Plantshop hade en stor monter mitt i trädgårdsdelen, med en hel del bambu, rhododendron, mossa, japansk lönn, julrosor och sten.

Flyinge Plantshop
Självklart måste ju Gunnel Carlsson prata om det är en trädgårdsmässa!
Andra kända namn är Tareq Taylor som pratade om sin nya kokbok tillsammans med blomsterskaparen Jenny Strandh.
Eva Ohlsson från Österlenkryddor pratade om krydd-odling och sju av hennes favorit-kryddor.

Min föredetta chef Peter Englander från Apotekarns Trädgård i Simrishamn hade en skön medelhavsmonter med uppmurade kryddbäddar och sittbänkar under en armeringsjärnspergola. Mustiga färger och många citrusträd.

Gunnel Carlsson

Apotekarns Trädgård
Utöver detta var det ju förstås hus och hem delen av mässan, men av någon konstig orsak missade jag hela den biten ;)
Jag kom hem med en bok signerad Gunnel Carlsson, tre stycken stora fina Lilium regale (Kungslilja) och tre stycken fyllda Julrosor från Ulriksdal på Kivik i allt från nästan svart till vitt med söta lila fräknar i. Nu får jag hoppas att de korsar sig med varandra så det blir en spännande mix i min nya rabatt.
Det kommer ni att få ser mer av snart!
Ha en skön dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar