tisdag 20 mars 2012

Kryddor och ätbart

MMM, kryddor! Doften när man tar i en Rosmaringren är oslagbar. Vissa dagar står jag knappt ut med doften och andra kan jag gå förbi flera gånger för påfyllning. Oavsett vilket är det en god växt. Den här står på vinterförvaring i slottets källare med extra belysning för att orka hela vintern, men snart ska den få komma ut till växthuset innan den kommer ut till trädgården. Inget går upp mot äkta solljus. Förhoppningsvis får vi se den blomma också...
Rosmarin
Tyvärr är ju rosmarin inte härdig mer än kanske längst nere vid skånska kusten, men om man vill ha kryddor hemma tycker jag nästan att man måste ha en rosmarin. Vinterförvaringen är som de flesta medelhavsväxter d.v.s. ljust och svalt, inte alltid så enkelt....
En annan zonknäckare är Fikon. Detta är fikon nr.3 tror jag, försöken att ha fikon på friland funkar inte så bra här men nu har jag fått tag på sorten 'Bornholm' så nu kanske.
Fikon 'Bornholm'
Detta fikon som köptes förra sommaren har stått i kruka för att kuna tas in denna vinter, men i år tänkte jag att det skulle få en permanent plats i slottets hemliga trädgård. Ser ni vilka små söta frukter som sitter på det lilla trädet redan. Extrabelysningen som installerades innan vintern har verkligen gjort susen, bladen är gröna och fina och det är även frukterna. Nu längtar vi nog alla efter värmen - i alla fall fikonet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar