tisdag 30 september 2014

Morgondimma


Hösten är ändå alldeles underbar med sina ruggiga morgnar, vackra soliga dagar och mysiga kvällar. Jag njuter verkligen nu. 
Kan ni också känna att kroppen går in i ett långsammare tempo? 
Vårens och sommarens trädgårdsstress byts mot ett skönt lugn. Jag älskar att jobba i trädgården på hösten, det luktar gott, luften är hög och klar och det är bästa tiden för att plantera.


Jag gick ett varv i dimman i morse, den får ett helt annat utseende när allt är gråaktigt av dimmans beläggning. Fukten hänger som droppar från blad och all spindelväv ser ut som gnistrande pärlhalsband.


 Den här spindeln har varit extra flitig, för den växten har bara stått där i 1,5 dag. Bra jobbat! Tyvärr är jag inte så förtjust i spindlar, men jag jobbar på det. :)


 Ormbunksblad och mossiga stenar är härligt att ha i sin trädgård, det ser aldrig tråkigt ut.


Första röda bladet på min Ullungrönn - Sorbus 'Dodong'. Ni ser vad vi har att vänta i färger så småningom.



Strålrudbeckian (Rudbeckia fulgida 'Goldsturm') som jag fick av en vän för flera år sedan. Den tänkte jag rensa bort efter ett tag, men ångrade mig när jag såg hur fint den blommade och nu har den stått här i 5 eller 6 år och jag vill att den ska bli mer! Vid den här tiden på året är den efterlängtad och den står länge. Perfekt höstfägring!

Dra nu två djupa lugna andetag och njut av höstens klara luft! 
Ha en bra dag!
/Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar