torsdag 20 augusti 2015

Skördetider

Humlorna jobbar på nu när det äntligen har blivit varmt. 

Nu är det verkligen skördetider! Jag plockar både här och där i trädgården och sambon kör ute på fälten runtom för att få in säden. 
Sen ska man hinna ta hand om allt också... Jag har varit lite dålig på det innan, men i år försöker jag att hinna ut och plocka. Det är ju så underbart att kunna plocka fram i vinter och veta att det är från egna odlingar.
Här kommer lite bilder hemifrån mig, ha en solig dag!

Svartkål är inte bara fin att titta på den ska vara nyttig också ;) här får den sällskap av en självlysande ringblomma


Sötaste blommorna tillhör nog vaxbönan

Dagens vaxbönskörd, det blir mer om ett par dagar. Sista morötterna i ena pallkragen skördades för att se om jag kan så nya. Sommarmorötter borde hinna ta sig en runda till.

Märgärten, som jag fick av Granngården som testodling, tog sig riktigt bra. Den växer i köksträdgården på slottet.

det är knappt man ser skylten för allt det gröna :)

Olikfärgade morötter, även här från Granngården, är smaskens. Det blir så fint på tallriken.

Det ser ut att bli ett härligt frukt-år, äpplen och päron fyller grenarna

Svärmors mamma sa alltid att löken skulle upp den 20 augusti, så nu ligger den på tork i växthuset. En liten bit därifrån ligger vitlöken - HÄRLIGT!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar