onsdag 2 september 2015

Trädgård = koncentrerad natur

 
Vilken dag det har varit idag. Jobbmässigt har jag rensat ogräs och friserat växter inget särskilt med andra ord. Men vad gäller naturupplevelser har det varit en härlig dag. På morgonen hade en liten rödhake kommit in i växthuset. Rödhaken är min favoritfågel och det kändes speciellt att få lyxen att hålla den i handen i flera minuter medan den återhämtade sig. 


Ligustersvärmarens larv satt på en gren, Tjock som ett lillfinger är det nästan konstigt att grenen håller :) Det kommer att bli en häftig fjäril så småningom. 


Här fick man minsann ingen rens-hjälp... Tuff låg och sov bredvid mig hela dagen, man skulle ha varit katt :) jag fick i alla fall sällskap.


Trädgårdens nästa inneboende var salamandern. Jag bara älskar ödlor, de är så fina. Jag tar det som ett gott tecken att hitta en i trädgården, då har man en välmående trädgård.


Amiralfjärilen och påfågelfjärilen hade fullt upp i vår nya "miniprärie". Jätteverbena, Solhatt, Blodtopp, Blå Bolltistel och Kvanne var alla omtyckta. Det var fullt av bin, humlor, steklar, getingar och fjärilar. När jag stod och tittade på fladdret och surret kom en Trädgårdssångare (tror jag) flygande för att äta bladlöss. Idag har jag hittat en hel drös olika sorters larver, det bådar gott. Hoppas bara att de är snälla och inte äter upp hela min trädgård. Nu måste jag ta reda på vad det är för sorter. Ha en härlig vecka!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar