tisdag 5 maj 2015

Hoppsan, vad jag har dröjt!


Nu när man är gästbloggare tycker man att man är jätteflitig, men jag glömmer ju att skriva på min egen blogg... I går var vädret rätt trist så jag passade på att åka till Åbergs Trädgård utanför Ystad. Detta härliga ställe. Här kan man hitta en massa härliga växter, om du som jag misslyckats med en del frösådder. 
Jag skulle handla tomater och tänkte innan jag åkte att så många som jag köpte förra året behöver jag nog inte. Det lät så bra men när jag kom ut till bilen hade jag i alla fall alldeles för många plantor med mig hem. Hoppsan ;)


Innan jag åkte hem blev det en vårfika i deras Café. Rabarberpaj med hemgjord vaniljsås och rabarbersaft. Allt från den egna trädgården. Alldeles underbart, det gjorde inte ens något att solen lös med sin frånvaro.


Narcisserna var så vackra i deras visningsträdgård. Vårexplosionen stannade upp lite så vårblommorna är som tur är fortfarande vackra. Förra året handlade jag sommarblommor vid den här tiden, men än fanns det inga sommarblommor framme på Åbergs, "om 10 dagar", trodde Lena. Vi får väl se om jag hinner innan den 17 maj...


Hemma i min trädgård blir det vårigare för varje dag. Silverpäronets knoppar slår snart ut och rabarberna väller ut i rabatten. Köksträdgården blir sakta men säkert mer grön.


På kvällarna ser det ut så här mot skogen. Tunna nästan genomskinliga boklöv som för varje dag blir större och grönare. Tänk att det nästan är ogenomträngligt på sommaren. I vinter sågade sambon ner våra gamla granar längs åkern så nu har vi ännu mer kvällssol. Det är verkligen inte fy skam.

Ha en skön tisdag!
Hälsningar Therése


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar