onsdag 27 maj 2015

Londonresa del 2..


Kew Royal Botanical Gardens stod högt upp på min lista över önskade resmål och jag inser nu att jag måste åka tillbaka! Jag kände mig inte ens halvfärdig när vi var tvungna att bege oss vidare. Det var betydligt större än jag trodde. Vi hade tur, våren i London har också varit kall så många träd som kanske hade varit överblommade var fortfarande otroligt vackra. 


Stora välklippta gräsmattor och gigantiska gamla träd, man förstår att det bär på en lång historia. Här ser vi den berömda Pagoden i horisonten. 


och så klart! det vackra växthuset. Det andra stora växthuset var innanför byggnadsställningar och fick sig en rejäl ansiktslyftning. Mycket välbehövligt. 


Nästa stopp var Chelsea Physic Garden. En betydligt mindre trädgård, men inte mindre viktigt samling växter. 


En spännande entré!

Vår ciceron Gunnel Carlson gjorde ett strålande jobb med att ta oss till de olika trädgårdarna och berätta om deras historia.
Här nedanför kommer lite intryck från besöket.

Ha en skön dag!/ Therése

Gunnel Carlson

Synd att vi kunde vänta till trädet skulle blomma, eller rättare sagt rosen som täckte trädet..

Kvarter med växter och små namnlappar, toppen om man ville kolla med plantskolan hemma i Sverige. Knäckta hasselgrenar istället för buskstöd.

Pil-ormen på sin pinne vakar över trädgården.

När man är inne i trädgården tänker man inte på att man är mitt i London.

Vissa delar kändes mycket exotiska. Den grågröna bollen till höger är en formklippt oliv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar