torsdag 28 maj 2015

Londonresa del 3... Chelsea Flower Show!


Denna underbart galna tillställning med mängder av folk, visningsträdgårdar, musik, mat, utställare, försäljare och hattar. Nu var ju vi där den sista dagen och det märktes tydligt på antalet hattar. 
Årets nyagamla växt var nog Geum - Nejlikrot eller Humleblomster. Den fanns i många trädgårdar och många olika färger. 
För övrigt var det mycket förädlade ogräs i Ängslika planteringar som verkade vara årets trend. Även om ängen som trend har funnits länge, verkar den växa sig starkare hela tiden.

Blått, orange, lila, gult och rosa eller rött var färgtrenden för året. Lite för många olika färger för min svenska ådra samtidigt på tiden att det blir mer färg. Ju närmare ekvatorn vi kommer desto starkare färgsättning och ju längre ifrån desto svalare. Konstigt... vi borde ju längta efter färg efter en vit vinter...
Här nedan blir det Chelsea Flower Show för hela slanten! Imorgon börjar Malmö Garden Show - jag ska dit -vi kanske ses där? :)

slingrande gångar till en liten skrivarlya i skogen. "The Retreat"

Varmare toner, en hyllning till Barncenter i södra Afrika.

Gult, orange, lila, blått... Jag gillar höjden på växterna.

Inga kålfjärilar här inte :)

Det ser ju inte precis nyplanterat ut... samma dag som vi var där skulle allt rivas.. fullständigt galet. Återkommande färgval.

Allt är planterat i block, med en eller två olika perenner i varje. Färgerna hålls åtskilda och planteringarna har olika höjder. (synd att de inte gjorde en intressantare sittyta och framför allt trevligare färgsättning där)

Här fick man ha solglasögon på sig! VITT! Det var ju inte svårt att se var inspirationen kom ifrån. "The beauty of Islam" hette trädgården. Citrusträden imponerade på mig med sina tjocka stammar. Alyssumen under följer stjärnans form.

Jag kan inte hjälpa att jag dras till varma sandtoner och stor härlig grönska. Den här trädgården blev helt klart en av mina favoriter. Jag älska alla olika gröna toner och bladformer. Stigen från den nersänkta trädgården fortsätter på bilder under...

...till något helt annat. Här går trädgården över i lila/blå och vita toner. Mycket mer silver insprängt bland det gröna. 

Gult, svart, blått och grönt. Lupiner, dill och gulltörel med rostiga plåtburkar i olika former.

Årets Guldpristagare: Designern Dan Pearson för Champagne- företaget Laurant-Perrier och Chatsworth Garden. Undrar jag vad de firade segern med? ;) 

samma trädgård från ett annat håll...

Jag kunde ju bara inte låta bli att ta ett kort när Monty Don fanns rakt framför mig!

De mindre Konst/hantverks-trädgårdarna hade plockat upp samma färgtrend som många andra. 

Så här trångt var det på flera ställen....

Ishihara Kazuyuki var designer till den här japanska trädgården. Han var med även 2007 när jag var på Chelsea Flower Show sist och tydligen är han med i stort sett varje år. Mycket japanska lönnar i olika färger i år.... och mossa förstås.

Nu känns det nästan lite nordiskt. Vita björkstamar, idegransfond och äng i vitt och rosa.

Snacka om grön vägg!


Olivlunden såg inte helt fel ut, vid tillfället vi gick förbi var fötterna trötta så ett glas vin och lägga upp fötterna i olivlunden hade varit underbart!Många hade jobbat med nedsänkta trädgårdar, och det gav en särskild känsla att se trädgården till uppifrån. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar