måndag 3 november 2014

Höst, vår och sommar samtidigt, men vintern uteblir?


Finaste flugsvampen sticker upp i fårhagen som en underbar röd färgklick bland allt det höstfärgade. Här i hagen som syns från vägen har jag planterat över 100 påskliljor. 
Jag hoppas på att alla tar sig trots den sena timmen. Men med tanke på att det fortfarande ses som sensommar här nere i Skåne så hoppas jag att det inte spelar så stor roll att jag är sen med planteringen.
 När jag lyfter blicken ser jag hasseln både med knoppar och hängen, så det känns som det är höst och vår samtidigt...


När man går in i trädgården ser man tydligt höstens framfart. Alla funkior ligger gula och utslagna över allt annat i rabatten.
 Nu är det svårt att inte städa bort allt visset, men fram med häcksaxen och klipp allt det vissna i småbitar och låt det ligga kvar i rabatten. Nu har maskarna smaskens att jobba med över vintern, samtidigt som det blir skydd för växterna och man slipper släpa materialet till komposten och sen tillbaka på våren igen. 
Många fördelar med andra ord. För att inte tala om alla små insekter och djur som trivs bland materialet. (alla är ju såklart inte bra, men många)


Rosen vägrar ge upp och det är klart med det här vädret! Sommaren hänger sig kvar...


Purjolöksskogen växer och växer! Vi kan nog äta en purjolök om dagen hela vintern och ändå ha kvar till våren... (till våren ska jag inte så hela påsen...) tur att det är gott :)


I köksträdgården börjar det mesta ge upp nu, men även här står purjolöken stolt.
 Krassen ger en av få färgklickar och även om jag inte alls tycker om orange så finns det en klar fördel vid den här tiden på året när så lite annat ger färg. Mangolden är också vacker med sina flerfärgade stammar.
 I bakgrunden står hönshuset där vi fortfarande inte har fått ordning på taket än. Taklökarna växer i nästan ingenting och där det inte växer taklök spolas jorden av. Taklutningen var lite för skarp för det jag var ute efter, men skam den som ger sig. Nu gäller det att fundera ut en lösning.


Ha en skön start på veckan så ses vi!
/Therése



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar