onsdag 2 maj 2012

Pilflätning i praktiken

Igår fick jag en ny rabatt anlagd, med olika sorters Julrosor, Sockblommor, Silverax, Idegran, Perukbuske, Höstflox, Trädpion, Kamelia och en misstänkt lik Plymspirea (har fått av en vän, ska bli spännande), Nu är det bara mammas gamla pion som ska delas och flytta hit, men det görs senare i höst, sen får vi se om det behöver fyllas mer.
Eftersom jag gick den där Pilflätningskursen, måste man ju testa sina nya kunskaper.
Än är ju inte växthuset klart och jag tänkte att rabatten skulle stå i halvskugga, så vid kl.06.00 idag tog jag fyrhjulingen ut i sambons salixplantering och klippte mig en massa pinnar. Hem igen och börja fläta. Så här blev det, jag är faktiskt riktigt nöjd. Det fyller sin funktion.
 När jag ändå höll på kunde jag inte låta bli att göra ett skydd till min nyplanterade Klematis 'SUNNA'. Klematis vill gärna ha skydd om fötterna och än har inte jordgubbarna fått så mycket bladmassa.
Hoppas att ni också blir inspirerade! Ha en solig och skön dag!

2 kommentarer:

  1. Smart att göra ett skydd till klematisen som du gjort.
    Har du tips på hur man ska göra när man flätar ett flera meter långt pilstaket så att man behöver skarva kvistarna? Jag började fläta och satte skarvarna på samma ställe på varje varv, men blev osäker på om det var rätt så jag rev upp allt.

    SvaraRadera
  2. Hej Faster Anna!
    När jag gjorde mina rabattkanter i salix, försökte jag få skarvarna på olika ställen för att det skulle hålla bättre. Om man flätar flera meter så låter man den tjocka änden av en salix fortsätta med en tunn. Låt de båda ändarna överlappa varandra när du flätar, när du sen är färdig tar du sekatören och friserar bort sånt som sticker ut. Klipp inte för kort bara för när salixen sen torkar krymper den något.

    Lycka till! =) hälsningar Therese

    SvaraRadera