måndag 21 maj 2012

JAG HAR TRÖTTNAT...

...på att gräset växer in i mina rabatter. Jag tycker att jag ligger och rensar kanter alldeles för ofta, så nu fick det vara nog. Rabatterna hemma hos mig rensas oftast en ordentlig gång på våren och sen är det bara lite smått någonstans som klarar sig eftersom jag har så välfyllda rabatter...men just kanterna är ett problem. Det ser så snyggt ut när andra har välskötta nykantade rabatter.
Så här löste vi vårt problem:
Nygrävd ränna i gräset. Just denna rabatten fick faktiskt bli något större än innan.

Nygjuten ränna! Att fylla i med betong var inte svårt, men att få snygga kanter i rinnig betong var inte det lättaste.
Som ni ser är min buxbom inte särskilt fin... ingen sjukdom utan hundkiss! Hunden använden buskarna som toalett/revirmarkering samt rundningspinne när han och sambon springer och leker i trädgården... Nu får de små buxbomsbuskarna stryka på foten, det får bli något annat i rabatten istället.

Här är gräset bortrensat från rabatten. Tråkigt arbete, men när man ser resultatet så här tydligt är det värt slitet. Som ni ser är kanten inte särskilt rak, jag trodde inte att betongen skulle härda så fort. När ni gjuter era kanter räcker det nog att vänta någon timme eller två innan ni fixar till kanterna.

Här är hela rabatten färdig!
Gjuten kant att köra grässklipparen på och som håller gräset utanför rabatten och så ett litet flätat pilstaket för att hindra trädgårdens marodörer att springa in i rabatten, men även för att ge lite mer struktur till rabatterna. Struktur i kanterna och vilda fylliga rabtter innanför, och ingen kissar sönder ett pilstaket...

Pust! hårt arbete.. nu har jag bara 30m rabatter kvar i denna delen av trädgården...  =)
Ha en skön dag!

2 kommentarer:

  1. Åhh vad fint med gjutna kanter! Jag är också less på allt hårt jobb med kantgrävning varje vår och funderar på att gjuta runt alla rabatter. Kul att se ett färdigt resultat! / nettan

    SvaraRadera
  2. Kul att du får inspiration! Än så länge har jag inte märkt något annat än fördelar med denna variant. :)

    SvaraRadera