lördag 19 maj 2012

NORRVIKENS TRÄDGÅRDAR

Nu har jag äntligen varit där!
Jag har velat besöka denna trädgården i flera år och nu äntligen. Som ni ser har det precis regnat, men det var varken kallt eller trist. Vi lyckades pricka en spricka i molnen.

Pampig vy från huvudaxeln, här var rabatterna planterade med vårblom och penséer. Min dotter tyckte att penséerna var finast, tror att det berodde på den stora variation av färger... Övriga rabatter var förberedda för växter min inte planterade än.

Här ser man vattenträdgården.
Så otroligt vackert med ett blickfång, vilket djup det ger en plantering.

Renässansträdgården var tyvärr stängd för besökare p.g.a sanering. Även här har de blivit drabbade av Buxbomssoten, Cylindrokladium buxicola. Men man kunde ju alltid kika in...

Efter att ha lekt kurragömma genom hela japanska trädgården, nerifrån och upp fick det bli fruktstund under de här underbara körsbärsträden! När det blåste såg det ut som det snöade... Efter en kort paus bar det av mot lekplatsområdet och när vi var klarar (något som vi inte var helt eniga om) började det regna igen. Helt perfekt tajming med andra ord.

Ett tips på vägen om man vill besöka trädgården är: ta inte den fina barnvagnen... Det var inte helt lätt att ha sittvagnen med sig upp och ner för stigarna.

Nästa gång jag åker dit ska jag försöka pricka in en annan säsong så man får se trädgården under fler årstider.
Ha en skön helg! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar