fredag 30 maj 2014

Dillsådd och nässelvatten

Det känns faktiskt lite konstigt nu när man har landat efter Trädgårdsinvigningen, jag har en massa att göra men ingen tidspress och inget stort projekt som bara måste bli klart en viss tid. Men om jag känner mig själv så dröjer det inte länge innan nästa utmaning dyker upp... och vem kan motstå en utmaning? =)

Nu växer det verkligen så det knakar i alla rabatter och pallkragar. I pallkragen med zuccini/squash tyckte jag att det såg så tomt ut innan plantorna hade kommit upp (jag förgrodde inte..) så jag tänkte att jag skulle tömma lite gamla fröpåsar. Två diagonala linjer av Dill blev det. Eftersom bäst-före-datumet hade gått sedan länge tänkte jag att det var väl lika bra att ta slut på den. Men OJ vad det tog sig!

Lite tätt kanske..

Ser ni hur jorden har följt med plantorna upp i all växtiver. Häftigt! Jag har en annan pallkrage med dill så nu klarar vi oss säkert länge =)

växtkraft!!

Majsplantorna växer också bra men har börjat se så ljusgröna ut, vilket oftast betyder kväve-brist. Så det var bara att dra på sig ett par bra handskar och ut och plocka nässlor. Vilket bra gödningsmedel! Nässlorna innehåller jättemycket kväve, men också mikronäringsämnen och det finns ju så mycket - i alla fall hemma hos mig. 
Receptet är väldigt enkelt: Fyll en hink eller liknande med nässlor, fyll på med vatten så det täcker nässlorna. Låt det dra tills det luktar äckligt - KLART! (ca 1 vecka)
Ta 1 del nässelvatten och 9 delar vatten, blanda, vattna ut och dina växter blir gröna och frodiga. Tänk bara på att ställa hinken någonstans där den får stå ifred eftersom det luktar ännu mer om man rör i det.
SUPERBRA och BILLIGT!

Ha nu en skön helg! 
och glöm inte att det är Malmö Garden Show fredag till söndag. 
Vi kanske ses där =)

Nyskördade nässlor och vatten = nässelvatten

2 kommentarer:

  1. Ska du dit o jobba eller njuta?
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag ska dit och njuta som privatperson och så hoppas jag bli inspirerad som yrkesmänniska. Men jag ska inte jobba ;) Däremot följer kameran med så lite härliga bilder ska vi nog lyckas med. Detsamma! Ha det gott!

    SvaraRadera