söndag 1 juni 2014

Malmö Garden Show

Jag kom iväg! Varje år sen MGS började har det alltid varit något som har gjort att jag har fått prioritera bort ett besök. I år fick jag ta med barnen och en snäll svärmor. Vi laddade för åskskurar, men det var klarblå himmel under hela vårt besök. Dock tror jag att vill jag ha inspiration och ta fina bilder i min yrkesroll ska jag inte ha en laddning barn med mig... Det kändes som det blev matkön mest hela utflykten, men är de nöjda så är chansen större att jag får se något. =) Vill ni ha fler bilder på andra saker från Malmö Garden Show kolla in I Tages trädgård och Anna Vattenkannas bloggar i blogglisten bredvid. 


Mycket folk var det. Jag såg en nöjd och glad John Taylor gå runt med en grupp människor, tror han också gladde sig över de uteblivna åskskurarna. Paviljongerna på bilder innehöll en massa shopping. Underbar shopping med växter och prylar, mat och annat. 


Anette Nilsson som höll föredraget på min trädgårdsinvigning sålde växter. 
Min dotter föll förstås för en av hennes dagliljor som hette Hemerocallis 'Sugar paint'. Så det fick bli en sådan även om jag i vanliga fall (till min egen trädgård) inte väljer söta växter utan snarare robusta, häftiga och snygga. Men den här fick det alltså bli.


I barnens ena hörna kunde man bygga olika typer av kojor och lekfullt var verkligen ledordet. Min lilla son hittade en stor hög med täckbark som han genast började skyffla ner i en liten skottkärra. Dottern hittade en liten labyrint av hönsnät med rosa och lila tyll-tyg inflätat lite här och där. Jag gillade de udda planteringskärlen =) Kanske blir något nytt projekt i barnens lilla äng så småningom.



Det fanns en hel del uppbyggda inspirations-trädgårdar som såklart tävlade i vilken som var bäst. Jag hade inte riktigt möjlighet att titta noga på alla, utan det fick bli ett urval. Nedanför följer lite bilder.


läckert mossbord i skuggan.

Grönt är skönt, gärna ihop med det mörkbaldiga/lila

Glaskulorna i trädet var superfina

skön svalkande sittplats (jag vill ha den där soffan/bänken)

Annorlunda köksträdgård

Jag gillar verkligen de hängande konservburkarna, men lika mycket blandrabatterna med köksväxter och prydnadsväxter

Trubadurerna såg ut att ha det riktigt mysigt uppe i trädet =) Tänk vad musik i trädgården kan göra mycket!

Peter och Tony från TV's Trädgårdskampen var såklart på plats. Tony visade sin trädgård och Peter hade gjort "Trädgårdskryckor" som var till försäljning. Kryckor med t ex skyffeljärn eller klohackor mm.

Till och med nässlorna hade smugit sig in på ett hörn som krukväxt...

Även uppbyggda balkonger tävlade om finaste design. Tyckte bara att det var väldigt mycket medelhav.. det kan vi väl nu eller?!
Insektsholken som står på golvet var en av väldigt många olika varianter. Det märks att vi äntligen börjar förstå hur viktiga våra små kryp är. Jag ville hem och bygga egna. Kanske en ny bra kurs att ha till hösten??


En vacker Digitalis - fingerborgsblomma i ett grönt hav fick bli sista bilden. Efter det var det bara glass som hägrade i värmen.
Det är öppet idag med så har ni varit där tycker jag att det är värt ett besök.
Njut nu av söndagens vackra väder, vi ses!
Therese

2 kommentarer:

  1. Hahaha, jag flinar när jag ser dina bilder. Flera av dem är snarlika som jag tog! ;-) Den där soffan/bänken är på sambons och min önskelista, jordgubbstornet finns med bland kommande projekt, konservburkarna kommer nog att hamna bland mina köksodlingar... Och du, jag kommer gärna på en sån insektsholks kurs!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade en del men jag fick i alla fall åka dit, så jag är nöjd. Nästa år ska jag försöka vara där utan barn.. ;) Vi får väl se om vi inte kan fixa en sån där kurs =)
      Kram

      Radera