torsdag 24 januari 2013

Vår-beskärning!


VILKEN DAG! Idag var det så krispigt och härligt att man nästan ville dricka luften om det hade gått. Det var superkallt på morgonen, så istället blev det jobb från lunch och framåt på slottet. Annars hade nog några fingrar fryst av ;)


Jag läste i en tidning att man absolut INTE skulle beskära sina träd nu, för de sköt så mycket vattenskott. Men vilket är bäst? att klippa nu när man lätt kan se hur kronan är uppbyggd och trädet är i vila, för att sen gallra ur kronan till sommaren (om det nu ens behövs!!) eller beskära när man inte riktigt ser för det sitter frukt och löv på alla grenar? Jag vet i alla fall vad jag väljer- NU! 
Om det är riktigt kallt ska man ta det lite försiktigt eftersom trädens grenar blir skörare av många minus, men en dag som denna är det alldeles underbart att få vara ute och beskära. Vilken D-vitamin kick man får av solen dessutom! Så på med kläderna och vässa sekatören - nu kör vi! 

kram Therese

2 kommentarer:

  1. Jag skulle nog behöva ut och göra detsamma... Men förra gången blev det nog lite väl mycket med saxen, kanske jag skulle ta hjälp av någon... ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen om du behöver hjälp ;)

      Radera