tisdag 15 januari 2013

Tulpanens Dag och Årets Perenn


Idag är det Tulpanens dag och jag kunde inte riktigt hålla mig. I helgen band jag en sprakande tulpanbukett för att ge bort till min mamma. Hon fyller år i Januari och fullkomligen älskar tulpaner. 
Att binda tulpaner är inte svårt, man tar bort de nedersta bladen och så börjar man lägga stjälkarna i ett kryss. Man ska tänka på att alltid ha ojämnt antal tulpaner. Fortsätt lägga tulpanerna i kryss tills buketten har blivit välformad och fin då binder man om med ett snyggt snöre, jag brukar använda bast-band, det håller bra. Glöm inte att snitta stjälkarna innan de sätts i nytt fräscht KALLT vatten. Snyggt, krispigt och vårigt!

När sen värmen kommer och man i höstas förberedde sina rabatter med rikligt med lökar kan det se ut som på bilden nedan. Bilden tog jag i Apotekarns trädgård när jag jobbade där för några år sedan. Vilken härlig färg-explosion! Det passar fint tillsammans med vårens grönska.


När sen vårlökarna har blommat över kan man ju ha tur att ha Årets Perenn i sin trädgård. DAGLILJAN. En härlig perenn som är lättodlad och finns i många härliga färger och nyanser. Bilden nedan är tagen hemma hos Anette Nilsson i Boäng. Hon fick tidningen Drömhem och Trädgårds utmärkelse "årets trädgård" i somras. Anette odlar dagliljor för att ta fram nya sorter. Denna härliga röda daglilja skulle jag vilja ha i min trädgård!


Ha en skön dag! och njut av att ljuset är på väg tillbaka. (snart är det vår...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar