söndag 29 april 2012

VÄXTHUSGRUNDEN växer fram

Nu har vi jobbat på bra i helgen!
Växthusgrunden blev äntligen klar, mycket tack vare min kära sambos idoga arbete. Utan honom hade detta aldrig blivit verklighet!
Eftersom jag har valt ett helgjutet cementgolv, behövdes dränering. Rännan till det ser ni mitt i bilden. Första lagret är markmaterial i storleken 0-50mm. För att det inte ska krypa upp lika mycket kyla via golvet har vi lagt frigolit, en rätt stor extrakostnad, men nu fick vi de flesta frigolitskivorna så det blev inte så dyrt. Över frigoliten ligger det armeringsmattor. Den svarta hinken ni ser är till för att ett fikons rötter ska kunna gå ner där.
 Här nedanför är själva ramen gjuten, nu ska vi bara täcka ytan också...
 Nu börjar det hända något. Sambon blandar bruk för glatta livet och jag ser till att fallet blir rätt från huset ner till dräneringsrännan. Är man petig från början kan golvet bli hur bra som helst och det är jag som håller i slodan, så det är upp till mig att vara petig.... Det går åt många skottkärror betong...(tur att jag har köpt mig en ny, den gamla läckte som ett såll)
 Så här snyggt blev det när hela ytan var färdig! Jag är jättenöjd och sååå trött =) till och med solen kikade fram på eftermiddagen! Tur att man inte gör såna här projekt så ofta...
Mycket arbete kvar så..  Fortsättning följer....
Ha en solig och fin Valborg och 1:a Maj!

2 kommentarer:

  1. Ser fint ut! Ska bli spännande att följa. Vi har också passerat en milstolpe i vårt växthusprojekt. Dörren är inhandlad!!! Jippi!
    Nu ska vi bara kolla med experten så att vår teori håller när det gäller konstruktionen.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Vad bra! Då är det påbörjat i alla fall ;) Nu är det bara resten kvar..låt det ta tid, så det blir som du har tänkt dig.

    SvaraRadera