onsdag 25 april 2012

Rabarberknopp, Pionskott och Vinbergssnäcka

Nu börjar det hända något! Vid den här tiden på året är jag så otålig ena sekunden och vill att allt ska komma upp ur jorden samtidigt som jag är lite stressad över allt som ska hinna hända och jag vill göra innan allt kommer upp... att man aldrig bara kan jobba på och vara nöjd med det man hinner ;) Idag regnar det vilket är bra för jag har planterat en massa nya växter, kommer bara värmen nu så blir det snart grönt. Så här underbart röda skott har mina pioner, vilka färgklickar!
 Världens bästa rabarber! Om jag bara fick odla en sak skulle jag nog välja just den, inget växer så bra och är så tacksamt. Speciellt för en nybörjar-odlare som jag! Jag har aldrig varit intresserad av att odlat innan, men det blir bara mer och mer intressant. I år ska jag odla Rabarber (så klart =)), potatis, gräslök, ramslök, purjolök, gul lök, vitlök, plocksallad, massa kryddor i nya kryddbänken, morötter, bönor, sockerärtor och pumpa. Det kommer att bli trångt eftersom jag inte har så stora ytor i år, men nästa år!! då ska jag...
 Ett säkert vårtecken! Första vinbergssnäckan är ute på upptäcktsfärd. Jag är mycket förtjust i just de här snäckorna, tyvärr har jag inga egna... De är så stora och fina, och skalet är så vackert.
 Här ser man en del av nya kryddbänken. I förgrunden min stora libbsticka, som brukar bli över två meter hög! Några blad av ramslök, och i bakgrunden står mina små krukor med uppförökad kungslilja... vi får väl se om de tar sig...
Njut av dagen! Dagens citat får nog bli -"man lär så länge man lever", har man inte testat att odla förr är det aldrig försent att prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar