lördag 28 juni 2014

Det närmar sig!

Imorgon är det Tusen Trädgårdar!
Gå in på www.tradgardsriket.se och se vilka trädgårdar som finna att titta på. Kl.10 startar det och sen håller det på till kl.17. Så är man tidseffektiv hinner man med flera stycken om man har gjort sig en bra runda. =)

Här hemma har det blivit mycket ogräsrensning vilket behövs när delar av trädgården är nyanlagd. Som tur är är inte hela trädgården nyanlagd, då hade jag väl inte gjort annat. 


I torsdags fick jag bara kasta mig innanför dörren, då kom ett spöregn med jättestora hagel. Det smattrade ettrigt på takfönstret och när jag tittade ut på köksträdgården fick jag se att taket på hönshuset regnade av!!
Haglet formligen piskade ner jorden från taket.. mer jobb.. Efter att det värsta haglandet var över var gräsmattan vit! men det fortsatte regna...


Då blev jag trött och åkte till ett av mina inspirationsställen - Löddeköpinge Plantskola. Det var nog meningen det för här sken solen!
Allt var grönt skönt och härligt!
Fikon. Älskar bladen och formerna! De svarta matta krukorna är så snygga, köpte några och egen krukfärg.

Afrikas blå lilja, Kärlekslilja eller Agapanthus - kärt barn har många namn..

Funderar helt klart på vart man kan hitta plats för något sånt här i egna trädgården.. ;)

Så här mysigt kommer det bli under min pergola också... om så där 3 år eller nåt. Jobbigt med dåligt tålamod.
 När jag kom hem från Löddeköpinge hade ovädret dragit förbi och trädgården stod kvar, inget förstört. Som lite plåster på såren hade mitt paket med Guldvattenkannan Towa kommit. Nu ska det gödas i trädgården. Är man nyfiken på vattenkannan kollar man på www.guldkannan.se .

Ha en skön helg, vi kanske ses imorgon?
/Therése

Guldkannan Towa

2 kommentarer:

  1. Jag skriver genast upp Löddeköpinge plantskola på min lista över trevliga utflyktsmål!
    Lycka till imorgon!

    SvaraRadera
  2. Det tycker jag absolut du ska göra Marie! :)

    SvaraRadera