måndag 3 mars 2014

Nystartade projekt


Nu är jag igång med nya projekt. Nu är det taket på hönshuset som ska fixas till. I somras blev det lite för varmt inne i hönshuset så jag tänkte isolera utifrån i form av ett grönt tak! Högsta mode =) 
Växterna kommer ge en svalare inomhus temperatur på sommaren och varmare temp. på vintern. 


På takpappen som låg sen innan  har jag nu skruvat fast Platon-matta, ovanpå det kycklingnät. Platon-mattans gropar ska fyllas med jord och nätet ska hålla kvar det. Sen kommer jag att plantera taket med olika taklök och så backtimjan och gul fetknopp. Det kanske blir något mer, men jag börjar där så får vi se. Detta är ju ett experiment, jag har aldrig testat att göra gröna tak innan. Först ska brädan längst ner skruvas dit och jorden blandas och fyllas på. (hoppas att jorden stannar där den ska bara..) jag gillar experiment, hoppas att detta blir ett av de bra.. ;)


Nu har jag förberett för första sådden. Jorden och fröer är inköpta, så nu ska jag bara ha tid också... lite värre det. Jag är rätt nöjd för jag köpte bara tre fröpåsar mer än vad som stod på listan, det är nog rekord. Å andra sidan hade jag rätt många sorter med från början. 
Att shoppa fröer väcker starka behov, särskilt eftersom man köper de nu innan det finns något i trädgården och den stackars trädgårdssjälen skriker efter vår. Vilken lyckad försäljningskombo =)

Vi ses snart med härliga smutsbruna fingrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar