onsdag 8 januari 2014

Januari?..

Det kändes lite konstigt att stå och gjuta rabattkanter när man tänkte på vilken tid på året det var. Det är inte ofta man kan bygga och gjuta i januari. Kylan ska ju komma till helgen, men det ska ju inte bli smällkallt så vi klarar betongen i alla fall. (annars får vi lägga på en presenning)
Skönt att komma en liten bit till på väg, men det är ju mycket kvar än. 
Om ett par dagar kan jag gräva och jordförbättra i de nya eller lite större rabatterna sen får jag lugna mig med plantering tills värmen återvänder på riktigt. Jobbigt att vänta men nyttigt för då hinner man fundera på innehållet i rabatterna ett par gånger till.


På bilden nedanför ser ni hur vi gjorde rabattkanterna. De blir inte särskilt höga så vi grävde inte ner oss. Eftersom det inte blir något tryck på kanterna hoppas vi att de håller ändå. Armering är det dock i för att det inte ska spricka. Markduken sparade jag i botten för att fästa den riktigt, sen skär jag bort den inne i rabatten. 
Tänk på att vibrera betongen så att luftbubblor försvinner annars kan resultatet bli mindre bra, milt uttryckt. Jag tog min lilla murar-slev, efter att vi hade tryckt ner betongen med skyffeln, och vibrerade ytan på betongen för att förhoppningsvis bli av med luftbubblor men också få en slät yta. Imorgon tar vi bort formarna, då får vi se hur resultatet blir.


Tills vi ses igen
Ciao! =)

2 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att de din trädgård live så småningom. Lite inspiration och tips behövs här... ;-)
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Ja du Marie! Lite inspiration hade behövts här också. Tror det är vädret... Just nu ser jag bara det grå och tråkiga och alla problem.. men det brukar kännas bättre när solen återvänder och värmen kommer. Längtar! =)

    SvaraRadera