måndag 4 januari 2016

Månadens blomma - Snödroppe


Jag har många blommor i min trädgård och jag får ofta frågan vilken som är min favorit. Det finns så många favoriter och det går inte att välja en. Olika växter har egenskaper som passar på olika jordar eller lägen och därför blir det så många. Därför tänkte jag att jag lägger ut mina favoriter här, en blomma i månaden. Då kan ni kanske hitta en ny favorit bland någon av mina. 


Först ut är Snödroppen.
Den är bland de första att visa sina gröna spjut på våren. Även under snö kan den dyka upp och ge en härlig hint om att våren är på väg. 
Den krispigt vita färgen lyser så fint mot de gamla gråbruna löven från förra året. Droppformen syns extra fint om man väljer en sort med extra stora blommor. 

Det finns många olika sorter och i England är snödroppar hårdvaluta. Man kan köpa både lökar och "In the green" vilket betyder att man kan köpa snödropparna överblommande men fortfarande med gröna blad. 
Jag brukar dela och plantera om mina snödroppar efter blomningen, då ser man fortfarande var de står och så är det lätt att se vilka som behöver delas. Plantera inte för tätt eftersom snödropparna hela tiden bildar sidolökar som ger fler och fler blommor. 

glöm inte att ta in några i ett litet glas vatten för att njuta av blomningen även inne.
:)
Vilken är din vårfavorit?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar