måndag 29 juni 2015

Vilken söndagsutflykt!!!


Herregud!! Jag vann, jag som aldrig vinner något. Vilket pris sen, ett besök i Claus Dalbys underbart vackra trädgård. 
Min nya trädgårdsvän Karina fick följa med och det var så mycket roligare att ha sällskap, särskilt eftersom det tog fem timmar dit och fem timmar hem.  
Alliumbollarna ledde väg in i trädgården. Jag vet vad jag ska köpa till hösten :) tonvis med Alliumlökar.


Trädgården sluttar vilket gör att man tydligt ser de vackert klippta idegranshäckarna som bilder ett helt system med gångar och olika rum. De olika rummen har olika färgskalor, vitt, gult, rött, lila och rosa. De flesta gångar är precis så breda så en person får plats, men huvudgångarna är lite bredare än så.


Till och med baksidan på ett av de små husen är vackert dekorerat. 


Siktlinjer fanns det precis överallt. Den ena snyggare än den andra.


Här en glad Claus. Han berättade hur trädgården började och hur han och hans tre trädgårdsmästare jobbar för att få trädgården så full av växter och så underbart frodig. Jag fick koncentrera mig ordentligt för att förstå danskan.


Den här pergolan blev jag helt förälskad i!


Blomsterbuketter men vackert arrangerade trädgårdsväxter stod placerade här och där i trädgården. Såklart i en av hans nydesignade vaser från senaste kollektionen.


Nedsänkta entrén till växthuset var fylld av olika krukor och växter. Jag orkade inte ens uppskatta hur många krukor som fanns i trädgården... 


Vita Allium i en kruka - så enkelt och så snyggt. Särskilt när solen valde att titta fram.


Innanför den här uppmurade väggen fanns en uteplats med byggt kök och en vedeldad ugn. Vilken snygg avdelare och vilket skönt lugnt rum att sitta och mysa i.


Två vita duvor satt och flirtade uppe på duvslaget.


De slingrande gångarna leder från ett rum till ett annat.


Höjden på växterna och frodigheten var imponerande. Allt såg friskt och fylligt ut. Men visst, två gånger om året läggs kompost berikad med hästgödsel ut i rabatterna och i marken i övrigt är det lera och så är närheten till havet perfekt för klimatet. 
Tack Claus för ett jättetrevligt och inspirerande besök.

Ha en underbar början på veckan!
Kram Therése

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar