måndag 25 augusti 2014

Trädgårdsutflykt

Äntligen kom jag iväg på en liten trädgårdsutflykt utan barn. Vi packade regnkläder, stövlar och paraply, men efter morgonens störtskur verkade dagen riktigt lovande. Målet var Katrinetorps Landeri. Det ligger ute vid Svågertorp i Malmö och inte svårt att hitta. Naturligtvis hade jag inte kollat öppettider så trädgården var öppen när vi kom men mat och shopping öppnade senare.

Vill ha en sån här fin sittbänk runt vårt lilla äppelträd här hemma, kanske runt Valnöten också.


Olivträd i imponerande storlek.

Vi började vandra runt i parken, och hittade efter en stund fram till en av orsakerna till att jag ville åka hit på besök. Deras fina insektshotell. En riktig möbel. Ser ut som man skulle kunna köpa en liten byrå på loppis, ta ut lådorna och bygga om till insektshotell. Jag undrar jag om inte ett av höstens projekt får bli ett sånt här :)
Insektshotell i stor skala

Vinodling!
 Förutom en vacker park med slingrande stigar fanns det också vinodling och en köksträdgård av imponerande storlek. Här blandades sommarblommor och perenner med grönsaker och ätbart.

underbara Echinacea - solhatt i olika färger, blandat med Fjäderbortsgräs. Två av mina favoriter.

Jättepumpa! Med tanke på att den växer på en lastpall räknar de nog med att den blir ännu större..

Vackra kronärtskockor

Som solar - härligt gula sommarrudbeckia. Misstänker att det är sorten 'Praire sun'

Vilket blickfång.
 När vi hade gått runt i parken och odlingen var klockan nästan dags för en tidig lunch. En liten paus och så öppnades dörrarna till restaurangen. På restaurangens innergård, i solen med ryggen mot den varma väggen satt vi och åt lunch. Inte helt fel... Lyxigt att få äta sin mat i lugn och ro och prata trädgård samtidigt. 

Efter lunchen var klockan återigen lagom för nästa punkt.... shopping. Trädgårdsbutiken är otroligt mysig. Förutom den fanns det även en butik med böcker,tyger och närproducerat men också Antikt. (där vågade vi aldrig gå in... det hade blivit alldeles för dyrt ;)  ) Dock blev det en ny trädgårdsbok men mer om den längre fram.


Ha en skön måndag!
/Therese

2 kommentarer:

  1. Dit skulle jag nog också kunna höra en utflykt. Får skriva det på min "besökslista"
    Kram

    SvaraRadera