onsdag 24 oktober 2012

Verandan är färdig!

 Nu är verandan färdig sånär som ett staket längs med, så inga små barn står på huvudet ner i rabatten. Det ska bli helt underbart till våren att kunna sitta och mysa och se när solen går ner bakom träden. Men jag tror inte att jag kan hålla mig så länge... vi kanske måste plocka fram lite möbler och ta fram skinnfällarna..

Rabatten nedanför är nu fylld till brädden med växter ;) Det blev vita stora Pioner hemifrån mammas och pappas (tror det är sorten Maxima) Sen blev Funkiorna hitflyttade från sitt tillfälliga tillhåll och vackra vita Madonnaliljor, massor med vita Krokusar och så svarta (Queen of Night) och vita (Purissima) Tulpaner. I slutet av denna långa rabatt planterade jag ett Japanskt Gräs (Miscanthus sinensis'Gracillimus') för det blir så otroligt vackra sirliga blad. Hoppas nu att allting tar sig och att sorkarna inte tuggar i sig alla mina nya lökar! Självklart kommer det bilder till våren och sommaren ;)

Nu börjar det bli riktigt kallt om morgnarna. Denna veckan ska det bli än värre om nätterna. Har ni inte tagit in era känsliga växter än kan det vara bra att göra det nu. Om en växt står i kruka minskar växtzonen med ca 2 zoner, så även en annars härdig växt kan ta stryk om det står i kruka i kyla. Mina växter som jag förra året övervintrade i en maskinhall här hemma hade det riktigt svårt när det blev kallt förra året. Så i år flyttade jag in dom i stallet istället, förhoppningsvis kommer fåren och hönsen att hålla värmen över frysgrader. Det lät som om jag kan hämta hem mina får i helgen - SPÄNNANDE!
Olivträdet har fått komma in för vintern - det behöver mellan 5-10 plusgrader och ljust. 5-10 plusgrader brukar man kanske ha i förrådet men sällan ljust, så en extra växtlampa är att föredra. Om man har en medelhavsväxt som tappar bladen som t e.x Fikon behövs ingen extra belysning eftersom bladen ändå faller av. Håll koll på växterna även under vintervilan, det är väldigt lätt att få angrepp eftersom det fortfarande är tillräckligt varmt för löss och liknande att föröka sig. Om man håller lite koll är det lättare att hålla efter innan det blir för mycket.

Avslutar med en bild på en underbar höstanemon i motljus!
Ha en skön dag!
Kram Therese

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig veranda! Sån har jag altid önskat mig... Får väl hålla tillgodo med mitt växthus! ;-) Du får komma inom någon dag o kolla!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Tja, jag får sitta på min veranda och längta efter mitt växthus som tar sån tid och du kan sitta i ditt växthus och drömma om verandor... =)Vad vore livet utan drömmar ;) kram Therese

    SvaraRadera