söndag 26 februari 2012

Gödsel - Trädgårdens guld!

Vilken helg vi har haft! Jag har äntligen fått städa i min trädgård, mina träd är beskurna, lite löv är räfsade och mina pallkragar är förberedda. Det känns toppen!
När jag pluggade till Trädgårdsingenjör sa mina designlärare alltid att man ska sätta en etikett eller namn på sitt projekt.
Första två åren jag bodde i huset hade jag inget namn på trädgårdsåret, det var bara galet, jag grävde och planterade överallt. Tredje året satte jag en riktig etikett på trädgården "Avsluta påbörjade projekt", då var det ett annat litet projekt som kom till världen. Förra året hade slogan "Inse dina begränsningar".
Nu är jag äntligen i fas igen, trädgårdsskapandet är värre än någonsin och jag har bestämt årets slogan/etikett "Gödsel- Trädgårdens guld!"
I år ska mina älskade växter få sig en rejäl dos av kärlek iform av rensning, kompost och gödsel! Inte en rabatt eller några utan ALLA!
Prata lite med en bonde och se om inte du också kan få lite "guld". Be och få den som ligger i botten av gödselhögen och har brunnit allra längst. (för den oinvigde så kallas det att gödsel brinner när den får ligga och kompostera, det behövs för att det inte ska vara för starka grejer)
Tänk på att vissa älskar mycket och andra lite mindre, och inget till nyplanterade eller nysådda.

Den här veckan (torsdag till söndag) drar trädgårdsmässan i Malmö igång, kolla in länken  http://www.skansktradgard.se/Home.asp?id=156

Mycket spännande hoppas jag! Vi ses kanske där? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar