fredag 19 februari 2016

Knoppar både inne och ute


Nu längtar både kropp och själ efter minsta vårtecken. Varannan-dag-vädret med snö och sol är faktiskt helt okej just nu, för snön gör att jag lugnar ner mina vårkänslor lite. Inomhus har vinbärskvistarna verkligen tagit sig. De ljusgröna bladen är fräscht krispiga och ger en känsla av vår åtminstone inomhus.


Utomhus har knopparna börjat visa sig mer och mer. Vildkaprifolen verkar nästan sätta knoppar innan den har gått i vila, den lyser grönt i kvällssolen och fast de små bladen ser späda och oskuldsfulla ut är detta ett riktigt ogräs. Den kväver hela träd med sina lianer, men visst är den vacker?


I pallkragarna har vitlökarna börjat sticka upp sina gröna spjut. Fast jag planterade de mycket senare än jag borde har de ändå tagit sig så bra. 


Inne i växthuset försöker jag dra ner ambitionerna så mycket det går. Jag har ingen uppvärmning så om mina vårkänslor spirar för tidigt dör ändå bara sådderna. Däremot börjar fikonet som är planterat i bädden att visa små små blad. Jag längtar till fikonets blad vecklar ut sig, det är ett av mina favoritblad till formen.
Ha en snöig och härlig helg! och glöm inte att det händer grejer under snön hela tiden ;)
/Therése


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar