måndag 20 april 2015

Oj! nu händer det fort..

 
I trädgården händer det hela tiden nya saker. Rabatterna har fyllts på med formklippt vintergrönt och påskliljor. Tur att man inte kan kasta växter för Barnens Trädgård fylls hela tiden på med olika växter. Jag kommer dock att göra den ena delen med inspiration från Piet Oudolf, även om det blir i mikroskopisk skala.

 
Varje dag slår nya saker ut. Härom dagen hittade jag en svart julros, det är första året den blommar. Så himla fin!
I växthuset håller min pyttelilla vinranka på att slå ut. Imponerande med tanke på att jag trodde att den inte skulle överleva. Hoppas att den växer lite i år...

 
I pallkragarna börjar det komma upp lite överallt. Jag ligger efter i köksträdgården, mina purjolökssådder har gått åt pipsvängen och majsen kom inte heller upp. Jag har börjat om med majsen och hoppas att snälla svärmor har dragit upp lite extra purjolök.

 
Till och med syrenerna har fått glädjefnatt och visar redan färg, det dröjer nog dock ett tag innan de slår ut. Jag längtar!

 
Den upphöjda kryddbänken börjar fyllas med örter. Ramslöken har frösått sig ordentligt, så nu blir det ramslökssmör till sommarens grillade kött. Libbstickan skickar upp en massa stora blad och gräslöken är härligt grön.

 
I helgen fick jag äntligen hjälp med vattendragningen till växthuset. Jag hade vatten redan förra året men nu fick jag dubbla kranar, en till min automatiska bevattning och en till trädgårdsslangen. Tack finste sambon!

 
Går man ut tidigt på morgonen möts man av morgonsolen som silas genom bladverk, här min söta lilla klematis som jag fick ärva av svärmor när de flyttade ut från huset. Skir och tidig.

 
Ha en skön vårig start på veckan!
Kram Therése
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Ooh det ser härligt ut! Underbara vår.
    Ha det så bra i sol och värme! ❤

    SvaraRadera