fredag 15 april 2016

Månadens växt



Iris
Just för att den är så vacker, tidig, tålig och finns i så många olika varianter.
Iris reticulata (den lånade översta bilden) blommar tidigt på våren och är den man köper som lökväxt att ha inomhus tidigt på våren. De tre undre bilderna är Iris chrysographes (svart, lånad bild), Iris germanica 'Sultans palace' (röd, lånad bild) samt Iris germanica 'Blue Harbour' (blå, lånad bild)


Den nedersta bilden är en blå rabattiris i min trädgård, tyvärr vet jag inte namnet. Jag har den för att den är så härdig, redan i Mars börjar de gröna bladspjuten dyka upp i rabatten. Den blommar i Juni-Juli och sen är bladen fina fram till frosten. Jag har den lika mycket (eller mer) för bladverket som blomningen. I min trädgård finns den i vitt och blått :)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar