måndag 25 maj 2015

Trädgårdsresa till London! Del 1...

Entrén! Det går inte att missta sig på vart man ska gå. Stora ligusterhäckar hindrar insyn och ger trädgården ett skönt lugn. 

Nu har jag haft några riktigt sköna dagar i London! 
Jag åkte på en inspirationsresa med Rosebud's Tours. Det passade mig perfekt att åka på en färdig paketresa eftersom våren alltid är så hektisk. Det var perfekt att packa väskan och ha allt färdig planerat och klart. Programmet för resan innehöll allt som jag hade sagt att jag ville se i London plus lite till. Att man sen ville ha mer tid på vissa ställen innebär ju bara att man måste göra en ny resa ;)

Vi mötte resans guide Gunnel Carlson på Gatwick flygplats och åkte därefter direkt till den här fina trädgården. Familjen Raworth hade haft trädgården i sin ägo sen början av 1970-talet och tro mig när jag säger att det såg hemskt ut när de köpte det! Nu är huset välrestaurerat/renoverat och trädgården är en 2000kvm välbalanserad rumsindelad oas. 
Det är verkligen lugnt och trivsamt, alltid någon ny växt i knopp och på väg upp och en sammanhållen färgskala. Trädgården är indelad i 8 rum och det gjorde att trädgården intim och mysig även om det inte på något vis saknades rymd. 

Följ med mig på rundtur i deras trädgård.

Allium i stora mängder!! Matchas perfekt med Brunnävans lila blommor. Alltid något nytt på väg upp.


Utsikt från köket... ett rum helt i grönt. I krukorna växer det Ängla trumpeter som blir jättehöga.


Vid uteplatsen hade paret anlagt en liten damm med tillhörande vattenfall. Funkia, Ormrot och kandelaber-viva utgjorde ett vackert blickfång.

Mörk murgröna som fondvägg ger björkens vita stammar en vacker vit lyster. Brunnäva i bakkant och ett par prydnadsgräs i framkant.

Förälskelsen slog hårt när jag såg denna stoora vitgröna Stjärnflocka 'Shaggy'. Ska försöka hitta den här i Sverige.

Engelsmännen är så bra på att blanda in vintergrönt i sina trädgårdar. Visst de har ett mildare klimat och mer att välja på, men ändå..

Många var vi som gick runt i trädgården och oohhade och åååhhade. Här i den nedsänkta trädgården.

...jag glömde hur ofta de klipper sin ligusterhäck...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar