onsdag 10 december 2014

I måndags sol...

                   ...och idag är det snöblandat oväder. Men jag hann i alla fall gå ut med kameran i måndags för att kolla över trädgården.                 

Jag längtar verkligen efter frost och snö, jag tycker det hör till i december men i år verkar det inte bli annat än rusk. 
Som tur är älskar rhododendron vatten och vid den här tiden är det guld värt när man slipper vattna utan kan låta vädret göra det åt en. 
Blir det en torr höst behöver man ibland vattna extra för att mätta alla vintergröna växters blad inför vintern. Då minskar man risken för att växterna frystorkar om det blir soligt men kallt under vintern. Eftersom de gröna bladen avdunstar vatten en solig dag men rotsystemet inte har något vatten att dra upp blir det minus på kontot. 
Inget vi behöver oroa oss för i år som sagt.


Det är inte alla gräs som står så här fina nu, men Glansmiskantusen (Miscanthus sinensis 'Gracillimus') är verkligen underbar. Det lilla gräset nedanför är till och med vintergrönt och verkar trivas alldeles ypperligt. (Carex morowii 'Ice Dancer') Till nästa säsong ska denna planteringen bli bra och då blir det fler Carex.


Purjolöken har börjat sätta blommor... Som tur var inte alla, tror inte att de kommer att slå ut men jag har inte hjärta att ta bort de. Man kanske skulle ta in och sätta i vas? De är ju himla fina :)


 Kryddorna står fortfarande jättefina i den upphöjda bänken. Dräneringen blev inte så bra som jag hade tänkt men de trivs fint ändå. Nu börjar jag i och för sig bli lite tveksam till hur länge Rosmarinen och de små lagerbuskarna klarar sig. Kanske börjar bli dags att skörda och ta in i värmen....

Slutligen kan jag bara inte låta bli att ta en bild på mitt älskade lilla träd. Ett flerstammigt Glanskörsbär (Prunus serrula). Jag vet att jag har haft det med förr och troligen kommer det igen, men stammarna lyser så vackert vid den här tiden på året. Om ni köper ett Glanskörsbär ska ni välja ett flerstammigt, det är ju stammarna som är hela poängen!

Hoppas att ni som jag har möjlighet att sitta inne och mysa i detta ruskväder.
Vi ses!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar